3 Beheer openbare ruimte

Financiën

Uitsplitsing naar beleidsvelden

Lasten

Baten

Saldo

Lasten

Baten

Saldo

Verschil

Verschil

Verschil

Bedragen x € 1000

2021

2021

2021

2022

2022

2022

Lasten

Baten

Saldo

Openbaar groen

-2.495

132

-2.363

-2.391

132

-2.259

104

0

104

Verkeer en vervoer

-3.265

157

-3.108

-3.050

169

-2.881

215

12

227

Saldo van lasten en baten

-5.760

289

-5.472

-5.441

301

-5.140

320

12

331

Mutatie reserves

-13

252

239

-20

222

202

-7

-30

-37

Resultaat

-5.773

541

-5.232

-5.461

523

-4.938

312

-18

294

Financiële analyse

Hieronder volgt een toelichting op de verschillen groter dan € 50.000 - op beleidsveld niveau - tussen de begroting 2022 en de begroting 2021 (inclusief alle begrotingswijzigingen t/m juni 2021).
De afwijkingen zijn aangeduid als - of +.

Min - betekent dus hogere lasten of lagere baten in de begroting 2022 ten opzichte van de begroting 2021 waardoor er een negatief effect is op het begrotingssaldo.

Openbaar groen, + € 104.000
In 2021 was € 172.000 beschikbaar voor de watergangen. Hiervan was incidenteel € 110.000 extra  beschikbaar voor de vervanging van een deel van de beschoeiingen. Vanaf 2022 is er weer € 62.000 structureel beschikbaar voor de onderhoud van de watergangen. Daarnaast zijn er diverse kleine verschillen van € 6.000.

Verkeer en Vervoer + € 227.000
Op het beleidsveld verkeer en vervoer laat 2022 een voordelig saldo van € 227.000 zien ten opzichte van de begroting 2021. Dit wordt enerzijds veroorzaakt door lagere lasten en anderzijds door hogere baten.
De lasten in 2021 zijn hoger dan de lasten in 2022 omdat:
De incidentele uitgaven van € 65.000 in 2021 voor Westerhof zijn verzameld op onderhoud wegen. Met de verschuiving van de geplande werkzaamheden voor de Vechtdalverbinding (N340/N377) van 2022 naar 2021 is ook een deel van de budgetten verschoven naar 2021. Dit laat een voordeel ten opzichte van 2022 zien van € 54.000;
Door de strenge winter van 2021 was het noodzakelijk het budget voor 2021 incidenteel met € 45.000 te verhogen.
Er was in 2021 een incidenteel budget (€ 30.000) beschikbaar voor onderzoek en visie ontwikkeling bereikbaarheid in relatie tot Regio Zwolle.
Tot slot zijn de baten ten opzichte van 2021 € 31.000 hoger begroot als gevolg van actualisatie op basis van de gemiddeld gerealiseerde baten de afgelopen jaren.

Deze pagina is gebouwd op 10/14/2021 16:09:18 met de export van 10/14/2021 15:58:24