Uitsplitsing naar beleidsvelden | Lasten | Baten | Saldo | Lasten | Baten | Saldo | Verschil | Verschil | Verschil |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Bedragen x € 1000 | 2021 | 2021 | 2021 | 2022 | 2022 | 2022 | Lasten | Baten | Saldo |
Openbaar groen | -2.495 | 132 | -2.363 | -2.391 | 132 | -2.259 | 104 | 0 | 104 |
Verkeer en vervoer | -3.265 | 157 | -3.108 | -3.050 | 169 | -2.881 | 215 | 12 | 227 |
Saldo van lasten en baten | -5.760 | 289 | -5.472 | -5.441 | 301 | -5.140 | 320 | 12 | 331 |
Mutatie reserves | -13 | 252 | 239 | -20 | 222 | 202 | -7 | -30 | -37 |
Resultaat | -5.773 | 541 | -5.232 | -5.461 | 523 | -4.938 | 312 | -18 | 294 |
Financiële analyse
Hieronder volgt een toelichting op de verschillen groter dan € 50.000 - op beleidsveld niveau - tussen de begroting 2022 en de begroting 2021 (inclusief alle begrotingswijzigingen t/m juni 2021).
De afwijkingen zijn aangeduid als - of +.
Min - betekent dus hogere lasten of lagere baten in de begroting 2022 ten opzichte van de begroting 2021 waardoor er een negatief effect is op het begrotingssaldo.
Openbaar groen, + € 104.000
In 2021 was € 172.000 beschikbaar voor de watergangen. Hiervan was incidenteel € 110.000 extra beschikbaar voor de vervanging van een deel van de beschoeiingen. Vanaf 2022 is er weer € 62.000 structureel beschikbaar voor de onderhoud van de watergangen. Daarnaast zijn er diverse kleine verschillen van € 6.000.
Verkeer en Vervoer + € 227.000
Op het beleidsveld verkeer en vervoer laat 2022 een voordelig saldo van € 227.000 zien ten opzichte van de begroting 2021. Dit wordt enerzijds veroorzaakt door lagere lasten en anderzijds door hogere baten.
De lasten in 2021 zijn hoger dan de lasten in 2022 omdat:
De incidentele uitgaven van € 65.000 in 2021 voor Westerhof zijn verzameld op onderhoud wegen. Met de verschuiving van de geplande werkzaamheden voor de Vechtdalverbinding (N340/N377) van 2022 naar 2021 is ook een deel van de budgetten verschoven naar 2021. Dit laat een voordeel ten opzichte van 2022 zien van € 54.000;
Door de strenge winter van 2021 was het noodzakelijk het budget voor 2021 incidenteel met € 45.000 te verhogen.
Er was in 2021 een incidenteel budget (€ 30.000) beschikbaar voor onderzoek en visie ontwikkeling bereikbaarheid in relatie tot Regio Zwolle.
Tot slot zijn de baten ten opzichte van 2021 € 31.000 hoger begroot als gevolg van actualisatie op basis van de gemiddeld gerealiseerde baten de afgelopen jaren.