1 Bestuur, ondersteuning en algemene dekkingsmiddelen

Financiën

Beleidsveld 1.1 Algemene baten en lasten

Treasury activiteiten, voordeel € 24.000 (2024) / voordeel € 20.000 (2025)
De werkelijk betaalde rente langlopende geldleningen geeft als gevolg van de gedane aflossingen een aflopend beeld te zien. Voor de jaarschijven 2024 en 2025 levert dit een voordeel op van € 23.606 en € 44.606.
Voor de werkelijk ontvangen rente langlopende geldleningen is hetzelfde van toepassing. Voor de jaarschijf 2025 levert dit dan een nadeel op van € 24.137.

Stelpost Indexaties, nadeel € 29.000 (progr. 2 per saldo kosten budgetneutraal verwerkt)
Voor toelichting zie beleidsveld 2.1 inzake verhogen jaarlijkse bijdrage Veiligheidsregio in verband met indexatie.

Nieuw saldo Stelpost (2022-2025)  € 176.000 / € 485.000 / € 958.000/ € 471.000

Beleidsveld 1.2 Algemene uitkering

Gemeentefonds meicirculaire voordeel € 667.000 (2022) / voordeel € 921.000 (2023) / voordeel € 1.006.000 (2024) /voordeel € 1.216.000 (2025)
Bij de behandeling van de PPN 2022-2025 bent u geïnformeerd over de uitkomsten van de meicirculaire 2021 voor de jaren 2021 t/m 2025.Voor de inhoudelijke toelichting verwijzen wij naar de notitie behorende bij de meicirculaire.

Gemeentefonds Extra middelen jeugdzorg, voordeel € 1.649.000 (2022 100%) / voordeel € 1.368.000 (2023 75%) / voordeel € 1.284.000 (2024 75%) / voordeel € 1.179.000 (2025 75%)
In mei heeft de arbitragecommissie uitspraak gedaan en advies gegeven over het geschil tussen Rijk en gemeenten over de structurele financiering van de jeugdzorg met substantiële bedragen.
Vanuit de algemene richtlijn in de VNG-ledenbrief van juli en het advies van de toezichthouder is besloten om 100% van de financiering op te nemen in 2022 en 75% hiervan in de jaren 2023, 2024 en 2025.
.Een uitwerking over de uitvoering van de extra middelen jeugdzorg vind u onder programma 7.

Gemeentefonds Aanpassing inzake herverdeling, nadeel €228.000 (2023 e.v.)
Tot nu toe waren de gepubliceerde cijfers inzake de onderzoeken over de herverdeling van het gemeentefonds gebaseerd op de maatstaven uit 2017. Deze zijn nu herberekend op basis van de cijfers uit 2019. Voor Dalfsen betekent dit vanaf 2023 een nadeel van € 228.000.

Beleidsveld 1.3 Belastingen en heffingen

Onroerende zaak belastingen, voordeel  € 38.800 (2022) / voordeel € 70.800 (2023) / voordeel € 103.500 (2024) en voordeel € 179.700 (2025)
De OZB opbrengsten en tarieven stellen we elk jaar vast. De tarieven berekenen we op basis van de vastgestelde opbrengsten, verhoogd met areaaluitbreiding en de afgesproken inflatie.
Vanaf 2022 verwachten wij hogere ozb opbrengsten. Dit wordt veroorzaakt door de areaaluitbreidingen en gehanteerde inflatiepercentages. Door deze aanpassingen ontstaan hogere OZB opbrengsten.

Overige belastingen, voordeel € 18.800
Op basis van de prognose van GBLT laten de opbrengsten van de hondenbelasting een stijging van € 8.800 in 2022 zien oplopend naar € 11.000 in 2025. De verwachting is dat de inkomsten van de toeristenbelasting eveneens stijgen, gelet op de laatst bekende aantallen overnachtingen en toepassing van het afgesproken inflatiepercentage. Deze stijging loopt op van € 10.000 in 2022 tot € 22.000 in 2025. Per saldo loopt het voordeel dus in 2025 op tot + € 33.000.

Beleidsveld 1.4 Bestuur

Data en telefoonkosten raad, voordeel € 3.500 (vanaf 2023)
Gelet op de vrij algemene beschikbaarheid van gratis wifinetwerken is er minder noodzaak om de gemeentelijke tablets te voorzien van de mogelijkheid om gebruik te maken van mobiele data. Daarmee kan een structurele besparing worden gerealiseerd van € 3.500 vanaf 2023.

Stelpost ‘Ambities voor de nieuwe raad’  nadeel € 250.000 (2022) € 500.000 (2023/ 2024/ 2025)
Door bezuinigingen was de post ‘Ambities van de raad’ teruggedraaid. Bij de start van een nieuwe raadsperiode wordt de gezamenlijke raadsagenda opgesteld. Dit budget is bedoeld om ruimte te bieden aan uitvoering hiervan voor zover dit niet past in bestaande budgetten van de beleidsvelden.  

Beleidsveld 1.6 Overhead

Internet data en telefoonkosten, nadeel € 25.000
Door corona en de thuiswerkplicht verstrekten wij de afgelopen 1,5 jaar veel meer mobiele telefoons en abonnementen aan collega’s dan voorzien. De extra uitgaven vangen we in 2021 op binnen de kantoorkosten. Voor 2022 en verder is jaarlijks een extra budget nodig van € 25.000.

Toegankelijkheidstoets website, nadeel € 9.000
De gemeente Dalfsen beschikt over 1 website, 7 sub-websites, 1 intranet en 1 app. Wij vinden het belangrijk een inclusieve gemeente te zijn. Daarom is het van belang dat deze platformen voor iedereen toegankelijk zijn en moet daarvoor aan bepaalde vereisten voldoen. Het Tijdelijk besluit digitale toegankelijkheid overheid bepaald dat overheidssites moeten voldoen aan toegankelijkheidseisen zoals vastgelegd in EN 301 549/WCAG 2.1. Daarover leggen we verantwoording af door hierop te toetsen en een toegankelijkheidsverklaring te publiceren.

Minimaal 1x per jaar dient per platform een toegankelijkheidsverklaring te worden gemaakt. Hieraan ligt een toegankelijkheidstoets en een hercontrole ten grondslag.

Ons-ICT, nadeel structureel € 15.000 en incidenteel € 55.000 (2022)   
In de perspectiefnota 2022 – 2025 is melding gemaakt van diverse ontwikkelingen binnen Ons. De hierbij aangegeven kosten waren indicatief. Inmiddels is bekend wat de kosten voor de verschillende projecten zijn. In de Perspectiefnota was het volgende opgenomen : structureel nadeel € 49.000 (2022-2025) en incidenteel nadeel € 32.000 (2022) dit betekent voor dit onderdeel gesaldeerd : structureel nadeel € 64.000 en incidenteel € 87.000.
Het grootste deel van de stijging van het benodigde bedrag komt voort uit de kosten voor de nieuwe standaard werkplek. Dit betreft niet de fysieke, maar de zogenaamde virtuele werkplek (onderdelen Werkplek/ informatiebeveiliging/ testomgeving). Samen met de overige partners van Ons wordt de traditionele werkplek vervangen door een zogeheten Cloud werkplek zodat we klaar zijn voor het groeiende gebruik van Cloud toepassingen.   

Nieuwe wettelijke verplichtingen 2022, nadeel onbekend
Gemeente Dalfsen krijgt in 2022 te maken met 3 nieuwe wettelijke verplichtingen:
• WDO (Wet digitale overheid) > nadeel niet / nog niet bekend.
• WMEBV (Wet modernisering elektronisch bestuurlijk verkeer) > nadeel niet / nog niet bekend.
• WOO (Wet open overheid) > Voor de taakmutatie in het kader van de nieuwe ‘Wet open overheid’ ontvangt de gemeente via de meicirculaire voor aankomende jaren € 107.000 oplopend tot € 151.000 in 2025.
We hebben besloten om een plan van aanpak te maken in samenhang met de twee andere verplichte projecten. De verwachting is dat deze middelen zéker nodig zullen zijn maar in deze begroting is hiervoor nog geen budget opgenomen. Bij de uitwerking van het Projectplan en het separate voorstel aan de raad doen we een beroep op de middelen uit de meicirculaire 2021.

Uitvoeringsbudget personeel, nadeel € 706.000 en incidenteel € 739.960 (verdeeld over 3 jaar)
De afgelopen jaren heeft een continue druk op de organisatie haar tol gevraagd. We lopen met de huidige aanhoudende druk het risico dat medewerkers overbelast raken en uitvallen. Deze druk wordt o.a. veroorzaakt door uitvoering van de corona maatregelen, toename van handhavingsverzoeken en aanvragen (bouw)vergunningen. En ook nieuwe ontwikkelingen als gewijzigde verwachtingen vanuit de samenleving, de implementatie Omgevingswet en de Wet kwaliteitsborging, terwijl we de reguliere werkzaamheden moeten blijven uitvoeren. Uit ons onderzoek naar het effect op leges als gevolg van de genoemde wetswijzigingen, constateren wij een verwachte daling van inkomsten. Hiermee is het niet mogelijk om extra capaciteit te dekken uit meeropbrengsten leges. Wij zien dat het noodzakelijk is te investeren in onze capaciteit en kwaliteit van dienstverlening, gezien de geschetste ontwikkelingen. De omvang van dit voorstel omvat voor de structurele middelen 4% van de loonsom. Zonder deze investering kunnen wij niet aan alle vragen voldoen, waarmee wij inboeten op kwaliteit en onze dienstverlening aan inwoners.
Er is structureel budget van € 706.000 nodig voor de uitvoering van diverse gemeentelijke taken en incidenteel voor de jaren 2022/ 2023/ 2024 respectievelijk € 415.960/ € 219.800/ € 104.000 voor de implementatie van de omgevingswet, integrale beleidsuitvoering en kwaliteitsborging openbare ruimte.

Organisatie ontwikkeling, nadeel € 151.000
De afgelopen jaren is het budget organisatieontwikkeling wegbezuinigd. Voor de component 'Route naar de toekomst' in het proces Samen verder reizen is ontwikkelbudget noodzakelijk. Deze zetten we o.a. in op procesbegeleiding, inhuur op reguliere processen en om bij vaste medewerkers ruimte te creëren, zodat zij meewerken aan deze ontwikkeling. Dit houdt o.a. in dat we een blauwdruk ontwikkelen voor een lerende ontwikkelcyclus.

Beleidsveld 1.7 Overige gebouwen en gronden

Kindercentrum De Driehoek
voordeel € 57.000 (2022) / voordeel € 50.000 (2023) / voordeel € 15.000 (2024) / voordeel € 15.000 (2025)
Per 1 september 2021 verhuren we een leegstaand lokaal in Kindercentrum De Driehoek aan Kulturhus De Spil voor gebruik door het Agnietencollege. Daarnaast ontvangen wij meer huur dan begroot was voor de jaren 2022, 2023, 2024 en 2025 omdat bestaande huurovereenkomsten langer doorlopen dan voorzien.

Deze pagina is gebouwd op 10/14/2021 16:09:18 met de export van 10/14/2021 15:58:24