Jeugdzorg
In de voorgaande jaren zijn de kosten van de jeugdzorg in Dalfsen, evenals in veel andere gemeenten gestegen. Dit stond tegenover een dalende rijksbijdrage voor de jeugdzorg. In een streven naar kostenbeheersing is een taakstelling opgelegd van € 100.000 oplopend naar € 400.000 in een periode van vier jaar.
Inmiddels is uit het onderzoek van de landelijke arbitrage commissie gebleken dat de gemeenten structureel te weinig middelen ontvangen voor de uitvoering van de jeugdzorg. Zo blijkt onder meer dat de problematiek waarvoor een beroep gedaan wordt op jeugdhulp in zwaarte toeneemt. Dit leidt tot een stijging van de gemiddelde kosten per jeugdige en maar ook van de totale kosten voor jeugdhulp
Op basis van advies van de daartoe ingestelde arbitragecommissie ontvangen gemeenten in ieder geval tot en met 2028 extra middelen voor de uitvoering van de jeugdzorg. Deze middelen zijn bedoeld om (1) tekorten uit het verleden te compenseren, (2) zorg te dragen voor betere dekking van de uitvoeringskosten van jeugdzorg op dit moment en (3) in de komende jaren en ter financiering van maatregelen gericht op een betere beheersing van de kosten van jeugdzorg. Bij dat laatste moet gedacht worden aan investeringen in preventie en algemene voorzieningen die op termijn moeten leiden tot lagere kosten voor specialistische jeugdhulp. In dit kader stellen we een uitvoeringsprogramma op.
Naar aanleiding van voorstaande is de vraag gerechtvaardigd of de taakstelling van € 400.000 op jeugdhulp nog actueel is.
In de Perspectiefnota voor 2023 komen wij met een voorstel voor een realistische basisomvang van de structurele lasten voor de jeugdhulp en de bandbreedte van de jaarlijks fluctuerende, incidentele lasten (bijvoorbeeld als gevolg van crisissituaties).
Invoering nieuw woonplaatsbeginsel
De invoering van het nieuwe woonplaatsbeginsel in de Jeugdwet gaat in per 1 januari 2022. Op dit moment is nog niet bekend welke jeugdigen er overgedragen worden aan andere gemeenten, dan wel vanuit een andere gemeente naar ons over komen. Evenmin is op dit moment het financiële effect bekend.
Invoering nieuw inkoopmodel
In 2022 gaan we voor de regionaal gecontracteerde jeugdhulp werken met een vernieuwd inkoop- en financieringsmodel. De aanbesteding hiervoor is gestart. Afhankelijk van het verloop van de aanbesteding treed het nieuwe model per 1 januari, dan wel later in 2022 in werking.
Preventie en Toegang sociaal domein
Het preventiebeleid dat eind 2021 voorligt aan de gemeenteraad werken we nader uit en vullen we verder in met onze partners in het preventieve veld. Dit doen we in samenhang met de ontwikkeling van de toegang tot het sociaal domein. De visie voor de toegang sociaal domein concretiseren we in 2022 met onze partners naar een verbeterde lokale toegang.
Publieke gezondheid
Op 22 juni 2021 heeft de Tweede Kamer de wijziging van de Wet publieke gezondheid aangenomen waarin staat dat alle gemeenten een prenataal huisbezoek door de jeugdgezondheidszorg (JGZ) aan zwangeren en/of hun gezinnen in een kwetsbare situatie moeten aanbieden. Naar verwachting gaat de wetswijziging in op 1 januari 2022. De gevolgen voor de begroting zijn op dit moment nog niet bekend.
Wmo
Voor de Hulp bij het Huishouden (HH) vervalt in 2022 de algemene voorziening voor nieuwe cliënten en per 2023 ook voor de huidige cliënten. Voor deze cliënten is er alleen nog de mogelijkheid voor een maatwerkvoorziening HH (raadsbesluit 1278). Deze beleidswijziging draagt bij aan een toekomstbestendige HH, waarbij de uitgaven in de toekomst beheersbaar blijven en er voldoende huishoudelijke hulpen zijn om de werkzaamheden uit te voeren.
Voor de Wmo-begeleiding zetten we meer in op verschillende vormen van indicatieloze dagbesteding.