Het beleidskader
Het gaat hier met name om het beheer van watergangen met een schouwplicht. Andere watergangen zijn functioneel onderdeel van wegen of openbaar groen en worden vanuit de betreffende budgetten gedekt. De beheerkosten worden gemaakt voor het maaien en onderhouden van watergangen (met name in het buitengebied) en het afvoeren of verwerken van het maaisel.
Het beleidskader wordt gevormd door;
- de Waterwet;
- de Keur van het waterschap Drents Overijsselse Delta;
- de Legger van het waterschap Drents Overijsselse Delta;
- de Wet natuurbescherming;
- de Wet milieubeheer.
Kwalitatieve en kwantitatieve indicatoren
Door middel van het IBOR is het gewenste onderhoudsniveau en zijn de benodigde financiële middelen vastgelegd.
Jaarlijks vindt onderhoud plaats aan de watergangen met een schouwplicht (Secundaire watergangen) en wordt het schouwafval opgeruimd, waarvoor een ontvangstplicht bestaat (Primaire watergangen).
De omvang van de Secundaire watergangen waarvoor een opdracht ligt om die in samenwerking met aanliggende eigenaren te onderhouden, omvat 84 km aan lengte. Voor 149 km aan watergangen geldt een schouwplicht en wordt het schouwafval opgeruimd.
Financiële consequenties
De afgelopen jaren is er sprake geweest van een budget waarmee invulling gegeven kan worden aan de beleidskaders. De totale lasten van de watergangen:
x € 1.000 | Begroting 2022 | Begroting 2023 | Begroting 2024 | Begroting 2025 |
---|---|---|---|---|
Watergangen | 62 | 62 | 62 | 62 |