Paragrafen

3 Onderhoud kapitaalgoederen

Het beleidskader
Het beleidsplan integraal beheer openbare ruimte vormt het beleidskader voor het onderhoud van de gemeentelijke wegen. Met het in 2017 vastgestelde beleidsplan is het gewenste onderhoudsniveau en zijn de benodigde financiële middelen vastgelegd. Met het vastgestelde niveau wordt ingezet op het  behoud van onze duurzame en veilige wegen. Het beleid is uitgewerkt in het vastgestelde wegenbeheerplan (college van B&W 12 juni 2017).

Kwantitatieve en kwalitatieve indicatoren
De omvang van het gemeentelijke wegennet bestaat naast bermen en bermsloten uit ongeveer 3 miljoen vierkante meter verhard oppervlak en ongeveer 0,22 miljoen vierkante meter onverharde en half verharde paden en rijbanen.

De onderhoudstoestand van wegen is onderverdeeld naar de volgende vier thema’s: duurzaamheid, veiligheid, comfort en aanzien. De onderhoudstoestand wordt beoordeeld conform de beeldkwaliteitscatalogus openbare ruimte en aan de hand van de criteria voor rationeel wegbeheer van het CROW.

Voor duurzaamheid en veiligheid geldt het beeldkwaliteitsniveau B (voldoende – functioneel), die is vertaald vanuit het zogenoemde kwaliteitsniveau R voor rationeel wegbeheer, waarbij het percentage verharding onvoldoende ligt tussen 5-8%. Voor comfort en aanzien geldt het beeldkwaliteitsniveau C (Matig), waarbij het percentage verharding onvoldoende ≤ 7%.

Indicator

Bron

2016

2018

2020

Veiligheid percentage verharding onvoldoende

Inspectie

4%

9%

2%

Duurzaamheid percentage verharding onvoldoende

Inspectie

4%

9%

3%

Comfort percentage verharding onvoldoende

Inspectie

4%

17%

2%

Aanzien percentage verharding onvoldoende

Inspectie

7%

14%

3%

Vanuit de twee-jaarlijkse inspectie van 2018 (waarin de technische onderhoudsstaat werd beoordeeld)  waren de scoringspercentages met het predicaat ‘onvoldoende’ voor duurzaamheid, veiligheid en aanzien hoger dan in 2016. Medio 2020 is een nieuwe inspectieronde uitgevoerd. Deze laatste inspectieronde geeft een wat gunstiger beeld van de onderhoudstoestand. Enkele grotere wegrenovaties, zoals Broekhuizen, Vossersteeg, Jagtlusterallee en de Stationsstraat in Lemelerveld hebben hier aan bijgedragen.

Met het opstellen van het nieuwe beleidsplan IBOR brengen we die keuzes met betrekking tot een lagere beeldkwaliteit in relatie tot mogelijke bezuinigingen in beeld.

Financiële consequenties beleidsdoel
De totale lasten/baten voor wegen (exclusief apparaatskosten) vallen onder programma 3 Beheer openbare ruimte en omvatten de verharde en onverharde wegen. Het budget is opgedeeld in regulier budget en budget voor groot onderhoud. Dit budget is exclusief het budget voor het reinigen van de openbare ruimte maar inclusief het budget voor bermen in het buitengebied.

x € 1.000

Begroting 2022

Begroting 2023

Begroting 2024

Begroting 2025

Regulier budget

400

408

456

467

x € 1.000

Begroting 2022

Begroting 2023

Begroting 2024

Begroting 2025

Groot onderhoud budget

788

788

788

788

Deze pagina is gebouwd op 10/14/2021 16:09:18 met de export van 10/14/2021 15:58:24