Bestuurlijke samenvatting

Inleiding

Voor u ligt de Programmabegroting 2022 - 2025.
Dit is een uitwerking van de perspectiefnota 2022 - 2025 die uw gemeenteraad op 1 juli 2021 vaststelde onder het motto

"We werken aan een wendbare, veerkrachtige samenleving en bieden een vangnet voor wie dat nodig heeft".

Daar waar in de Perspectiefnota 2022 – 2025 (PPN) nog een negatief saldo werd verwacht voor de komende jaren, is het beeld door de aangekondigde extra middelen jeugdzorg en de meicirculaire sterk veranderd. Het negatieve saldo slaat na verwerking van de septembercirculaire om naar structureel sluitend. De verwachte extra bezuinigingsronde bij de PPN kan daarom op dit moment achterwege blijven.

In deze programmabegroting zijn de resultaten van de septembercirculaire nog niet financieel verwerkt. Deze nemen we mee bij de eerste begrotingswijziging. Na verwerking ontstaat een positief saldo.

We zijn dan ook verheugd om in dit laatste jaar van de huidige raadsperiode, na de eerste begrotingswijziging, een structureel sluitende meerjarenbegroting te kunnen presenteren. We bieden met deze begroting een solide basis om te investeren in de ontwikkelingen van de toekomst en bieden ruimte voor nieuwe keuzes, passend bij continu veranderende omstandigheden en inzichten.

Een mooi resultaat door enerzijds in de afgelopen jaren moeilijke keuzes met forse bezuinigingen te durven maken en anderzijds door de steeds wijzigende omstandigheden. Zoals de beschikbare middelen uit het gemeentefonds en de bijdragen aan de jeugdzorg vanuit het Rijk.  
Het opstellen van deze begroting is weerbarstig gebleken. De middelen, die het Rijk ons toekent, zijn de afgelopen periode nogal onvoorspelbaar gebleken door de grote mate van wisselvalligheid.
Het huidige saldo laat een optimistisch beeld zien. Eén week eerder was dit nog niet het geval! Na de septembercirculaire zien we, dat we - ondanks de groene cijfers - toch alert moeten blijven. De werkelijkheid is weerbarstig en dat heeft zijn weerslag op onze financiële situatie. Zo geeft het Rijk met de extra middelen voor de corona maatregelen en het sociaal domein erkenning aan ons werk als gemeenten. Maar de opgaven waar we in het ruimtelijk domein voor staan zijn enorm. Dit vraagt erom waakzaam te blijven én te investeren in een toekomst voor ons allemaal.

De afgelopen periode zagen we hoe belangrijk het werk van gemeenten is. We staan dicht bij onze inwoners en ondernemers en zijn eerste aanspreekpunt als zij in nood verkeren. We vinden het dan ook belangrijk dat we ook in de toekomst dat vangnet voor onze inwoners en ondernemers kunnen zijn en de veerkracht in onze samenleving blijven aanboren. Met deze begroting houden we zorg voor onze inwoners en ondernemers, maken we keuzes met de blik op de toekomst en laten we ruimte voor de volgende gemeenteraad. Onze toekomstvisie 'Voor Elkaar' biedt hierbij een leidraad voor het stimuleren, koesteren en benutten van onze onderlinge verbondenheid.

In 2022 werken we o.a. aan de Regionale energiestrategie, de warmtetransitie, starten we met de uitvoering van de Omgevingswet, stimuleren we bedrijventerreinen en ondernemers, geven we uitvoering aan het integraal beleidsplan openbare ruimte, beleidsplan preventie en onderzoeken we de huidige en toekomstige woonbehoeften. De dienstverlening aan onze inwoners staat onder druk. Oorzaak hiervan is een samenloop van omstandigheden; de continue druk op de organisatie in de afgelopen periode en de krapte op de arbeidsmarkt. Dit veroorzaakt knelpunten, die we deels kunnen oplossen met inzet van middelen. We investeren daarom in een wendbare en flexibele organisatie, die aansluit bij de vragen in de samenleving en inspeelt op de krappe arbeidsmarkt. Ondanks beschikbaar stellen van middelen voor de gemeentelijke dienstverlening verwachten wij dat dit kwetsbaar blijft; op de arbeidsmarkt blijft voorlopig krapte bestaan en de verwachtingen vanuit de samenleving over gemeentelijke dienstverlening blijft hoog.

Ook in 2022 houden we oog voor de langdurige effecten van corona. Deze blijven nog onzeker en de verwachtingen fluctueren. De economische tijden lijken gunstig, tegelijkertijd zien we ook kwetsbaarheden en aandachtspunten. Daarom houden we met name oog voor onze kwetsbare inwoners en ondernemers. We zijn onder de indruk van de veerkracht in onze samenleving en richten ons op het versterken hiervan en de onderlinge verbondenheid.
Zo gaan we verbonden met elkaar de toekomst in!

Samenstelling gemeenteraad
De gemeenteraad bestaat uit 21 raadsleden verdeeld over zes politieke partijen met de volgende zetelverdeling:

Zetelverdeling

2018-2022

Gemeentebelangen

9

CDA

5

ChristenUnie

3

Partij van de Arbeid

2

D66

1

VVD

1

Totaal

21

Gemeentebelangen
J.G.J. Ramaker, J.G. Ellenbroek, I.G.J. Haarman,  G.M.M. Jutten, H.G. Kappert, H.A.J. Kleine Koerkamp, J.W. van Lenthe, H. W. Pessink en J.B. Upper.
CDA
A.J. Ramerman, W. Massier, E. Ruitenberg, R.H. Kouwen en J. Schiphorst-Kijk in de Vegte.
Christen Unie
L.M. Nijkamp, H. Lassche-Visscher en D.J. van Gelder.
PvdA
L. Broere en J.M.A. Eilert-Herbrink.
D66
B.H.M. Schrijver.
VVD
G.J. Veldhuis.

De gemeenteraad wordt bijgestaan door de griffier, drs. J. Leegwater.

Samenstelling van het gemeentebestuur
Het gemeentebestuur wordt gevormd door het college van burgemeester en wethouders en de gemeenteraad. Het college van B&W vormt het dagelijks bestuur en de gemeenteraad het algemeen bestuur. De gemeenteraad is het hoogste bestuurlijke orgaan en stelt de kaders voor het beleid vast, stelt de financiële middelen voor de uitvoer van de programma's vast en heeft een controlerende rol ten opzichte van het college van B&W. Het college is verantwoordelijk voor de uitvoering van de raadsbesluiten en heeft daarnaast een aantal eigenstandige taken.

Het college bestaat uit de burgemeester, mevrouw E. van Lente en drie wethouders, de heer A. Schuurman, de heer J.W. Uitslag en de heer R.W.J. van Leeuwen. De gemeentesecretaris/algemeen directeur is bij de vergaderingen van B&W aanwezig als secretaris en adviseur.

Het college met van links naar rechts: burgemeester E. van Lente, wethouder J.Uitslag, wethouder
R. van Leeuwen, gemeentesecretaris/ algemeen directeur S. van Geffen en wethouder A. Schuurman.

Het college vergadert iedere week op dinsdag. Ieder lid van het college van B&W is verantwoordelijk voor een aantal specifieke beleidsterreinen (portefeuilles) van de gemeente.

Portefeuilleverdeling college van B&W

Burgemeester drs. E. van Lente
Kabinet en representatie, Dienstverlening, Algemene bestuurlijke aangelegenheden, Openbare orde en veiligheid, Rampenbestrijding, Bestuurszaken en communicatie, Privaatrechtelijke en juridische zaken, Personeel en organisatie, Strategische beleidsvorming, Burgerzaken, Internationale aangelegenheden.
Intergemeentelijke samenwerking, Bestuurlijke vernieuwing, Facilitaire zaken, Informatievoorziening en automatisering, Project Waterfront (in samenwerking met wethouder Van Leeuwen).

Wethouder/ locoburgemeester drs. R.W.J. van Leeuwen
Financiën, Planning en control, Werkgelegenheid en participatie, Waterbeleid en Waterschap, Klimaatadaptatie, Onderhoud en beheer openbare ruimte (groen en grijs), Grondexploitaties, Bedrijventerreinen, Energiebedrijven, Werkvoorzieningschappen (Larcom), Verkeer en vervoer, Project Waterfront (coördinerend; in samenwerking met burgemeester Van Lente), Project centrumplan Lemelerveld.

Wethouder A. Schuurman
Economische zaken, Agrarische zaken en plattelandsvernieuwing, Beheer en onderhoud gemeentelijke gebouwen, Milieu en duurzaamheid, Afvalbeleid, Integrale handhaving, Ruimtelijke ontwikkeling, Volkshuisvesting, Structuurvisies, Monumenten, Archeologie en Centrumplan/ Centrumvisie Dalfsen.

Wethouder drs. J.W. Uitslag
Welzijn, Jeugd(hulp), Gehandicaptenbeleid, WMO, Sport, Sportaccommodaties (beheer), Cultuur, Maatschappelijk werk, Volksgezondheid, Recreatie en toerisme, Onderwijs en educatie, Coördinatie beleid kernen, Project Ruimte voor de Vecht, Leader.

Deze pagina is gebouwd op 10/14/2021 16:09:18 met de export van 10/14/2021 15:58:24