Paragrafen

2 Weerstandsvermogen en risicobeheersing

De niet-financiële risico’s, zoals bijvoorbeeld bestuurlijke, juridische, imago- en frauderisico’s, hebben niet altijd direct een financiële impact, maar kunnen (op termijn) wel grote gevolgen hebben voor de gemeente.
Uit de inventarisatie voor het begrotingsjaar 2022 zijn de volgende 9 niet-financiële risico's in willekeurige volgorde beeld gebracht.

Overzicht niet-financiële risico's

Thema

Risicogebeurtenis

Oorzaak

Mogelijk gevolg

Beheersmaatregel

Onderwerp

Omschrijving van het risico

Oorzaak van het risico

Aangeven wat gevolgen kunnen zijn, op moment dat een risico zich daadwerkelijk voordoet

Benoemen of en zo ja welke beheersmaatregel of maatregelen genomen kunnen worden.

Informatieveiligheid

  • hacken en gijzelen digitale omgeving
  • onjuiste verwerking persoons-gegevens
  • oneigenlijk binnen dringen gemeentelijke digitale omgeving
  • foutief handelen bij verwerking persoonsgegevens
  • niet volgen afgesproken procedures
  • verhoogde kwetsbaarheid door thuiswerken vanwege Corona
  •  stil vallen reguliere werkzaamheden
  • beschikbaar komen persoonsgegevens
  • identiteitsfraude burger met financiële en/of maatschappelijke gevolgen
  • opleggen boetes door autoriteit persoonsgegevens bij overtreden regels Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG)
  • imago schade
  • specifieke aandacht besteden aan bewustwording personeel mbt. informatieveiligheid en omgaan met privacy gevoelige gegevens
  • up to date beveiliging systemen en netwerken (ook thuiswerken)
  • binnen IC toetsen naleving vastgelegde procedures en richtlijnen omtrent informatiebeveiliging en melden datalekken
  • met bijzondere interne controle specifieke aandacht schenken aan AVG
  • structurele samenwerking privacy officer (PO), chief information security office r (CISO) en functionaris gegevensbescherming (FG)
  • sluiten verwerkers-overeenkomsten

Wonen

  • niet tijdig kunnen voldoen aan de gevraagde woonbehoefte
  • onvoldoende uitgeefbare bouwlocaties of woningbouwtypen beschikbaar
  • geen geldig bestemmings-plan voor woningbouw locaties
  • bezwaar en beroep procedures wat leidt tot vertraging
  • vertrek inwoners naar andere gemeente
  • vertraging uitgifte
  • geen uitvoering kunnen geven aan woonvisie (doelstelling woningproductie (aantal/type) blijft achter)
  • onvrede onder inwoners
  • planmatig zorgen voor vroegtijdig aankoop en bouwrijp maken
  • zorgen actuele bestemmingsplannen (afgestemd op huidig en toekomstig gebruik
  • in planning vroegtijdig rekening houden met (mogelijke aanvullende) onderzoeken
  • inhuur externen waardoor bestemmingsplanprocedures versneld/met voorrang in uitvoering kunnen worden genomen.

Ondermijning

  • het onbedoeld en onbewust faciliteren van criminelen door bv. het verlenen van  vergunningen en subsidies
  • dienstverlenende instelling kan leiden tot misbruik door derden
  • beperken regeldruk maakt misbruik mogelijk
  • misbruik gemeentelijke dienstverlening door (geInfiltreerde) eigen medewerkers en/of externen
  • onbewust bijdragen aan verdere verspreiding of ondersteuning van criminele netwerken, witwassen, integriteitsschendingen etc.
  • de huidige nauwe samenwerking met RIEC ON, politie, OM, de Vechtdal gemeenten, provincie en andere relevante partners voortzetten.
  • vergroten weerbaarheid door creëren van bewustwording door informatiesessies/bijeenkomsten te organiseren en (online) publicaties over het thema.
  • opzetten interne werkgroep ondermijning
  • een verruimde toepassing van de Wet bevordering integriteitsbeoordelingen door het openbaar bestuur (Bibob) onderzoeken.
  • bij vergunningaanvragen in het kader van de Alcoholwet en Omgevingsvergunningen voor zonneparken altijd een Bibob toets toepassen.
  • aanbevelingen uit de weerbaarheidsscan van het RIEC (uitgevoerd najaar 2021) opvolgen.
  • intern integriteitsbeleid, waaronder ambtseed.

Burger c.q. overheidsparticipatie

  • participatie ad hoc
  • ontbreken kaders en regie
  • ontbreken ambtelijke capaciteit
  • onvoldoende belangenafweging door college en raad mogelijk
  • minder efficiënte participatieprocessen
  • verschillende uitvoeringen door ontbreken kaders
  • participatie meer prioriteit geven door kaders te bepalen en regie te bewerkstelligen
  • maken concrete werkafspraken en ambtelijke inzet

Omgevingswet

  • niet tijdig functioneel gereed zijn van het Landelijk Digitaal Stelsel Omgevingswet incl. implementatie vabenodigdesoftware
  • beperkte  implementatietijd nieuwe software
  • niet geautomatiseerd kunnen ontvangen en behandelen van aanvragen voor de omgevingsvergunning
  • niet digitaal kunnen maken, publiceren en wijzigen van een omgevingsplan
  • tijdige en correcte dienstverlening komt onder druk te staan
  • onduidelijkheid voor aanvragers
  • imagoschade
  • regelmatige gesprekken met software leverancier over voortgang
  • nauw volgen landelijke ontwikkelingen
  • beschikbare software zo vroeg mogelijk in gebruik nemen

Omgevingswet

  • niet of niet op tijd voldoen aan de minimale vereisten van de wet op de invoeringsdatum
  • werkprocessen onder de Omgevingswet niet op orde
  • gewenste cultuurverandering en werken vanuit andere rollen komt onvoldoende op gang, bestuur en medewerkers zijn onvoldoende voorbereid op gewijzigde rollen en processen
  • vernieuwen alle werkprocessen en aanpassen aan de vereisten van de Omgevingswet
  • aanzienlijke inzet vanuit de lijnorganisatie gevraagd binnen bestaande formatie
  • langdurige proces van invoering belast lijnorganisatie
  • vermindering niveau dienstverlening
  • niet binnen de wettelijke termijnen kunnen besluiten over aanvragen voor een omgevingsvergunning en/of aanpassen omgevingsplan
  • sturen op planning programmaplan Omgevingswet en juiste prioritering werkzaamheden
  • zorgen voor voldoende beschikbaarheid personele inzet
  • organiseren opiniërende bijeenkomsten met college en raad om gewenste beleidslijn in beeld te brengen
  • twee keer per jaar voortgangsrapportages aan Raad, College, DT en met vermelding risico's

Corona gevolgen

  • actieve virussen
  • besmetting met Covid-19 virus
  • langdurig thuiswerken
  • beperkte gemeentelijke dienstverlening
  • geheel of gedeeltelijk stilvallen bestuurlijk proces en uitvoering gemeentelijk beleid
  • uitval personeel
  • toename werkdruk
  • faciliteren van voldoende en veilige contact mogelijkheden met inwoners en bedrijven, zowel fysiek als digitaal
  • zorgen voor zo veilige mogelijke werkomgeving
  • treffen voorzorgsmaatregelen
  • faciliteren thuiswerken en digitaal vergaderen extra aandacht en contact thuiswerkend personeel

Duurzaamheid

  • in 2050 niet energie- neutraal zijn als gemeente en niet voldoen aan het aardgasvrij verwarmen van de gebouwde omgeving
  • onvoldoende draagvlak bij inwoners
  • netcongestie
  • geen of onvoldoende landelijke ondersteuning
  • niet genoeg capaciteit om transities uit te voeren
  •  vertraging  energietransitie
  • minder draagvlak inwoners en ondernemers voor behalen van doelen
  • draagvlak creëren door inwoners te betrekken
  • lokale projecten realiseren met meerwaarde voor inwoners
  • afstemming met netwerkbedrijven en overige stakeholders
  • alert zijn op ontwikkelingen

Bedrijfsvoering

  • niet kunnen vervullen van vacatures
  • kwetsbaarheid ten aanzien van continuïteit van de bedrijfsvoering
  • de disbalans tussen beschikbare capaciteit en ambitie
  • het gelijktijdig opstarten van diverse organisatiebrede processen
  • werkdruk
  • verloop personeel
  • krappe c.q., overspannen arbeidsmarkt
  • overbelasting en mogelijke uitval personeel
  • niet realiseren beleidsdoelstellingen
  • beperktere gemeentelijke dienstverlening
  • mogelijke claims door wijze van uitvoering
  • uitstel werkzaamheden en/of aantrekken extra (tijdelijk) personeel
  • keuzes maken in ambities en werkzaamheden
  • instrumenten ontwikkelen ter bevordering van  'aantrekkelijk werkgeverschap'
Deze pagina is gebouwd op 10/14/2021 16:09:18 met de export van 10/14/2021 15:58:24