1 Bestuur, ondersteuning en algemene dekkingsmiddelen

Wat willen we bereiken?

1.1 Algemene baten en lasten
Dit beleidsveld bevat de treasury activiteiten, het begrotingssaldo en de stelposten voor onvoorzien.   Op dit onderdeel zijn geen specifieke doelen geformuleerd.

1.2 Algemene uitkering
Dit beleidsveld bevat de uitkeringen uit het gemeentefonds. Het betreft de grootste inkomstenpost voor de gemeente. Op dit onderdeel zijn geen specifieke doelen geformuleerd.

1.3 Belastingen en heffingen
We streven naar zo laag mogelijke lasten voor onze inwoners en bedrijven. Voor meer informatie hierover verwijzen wij u naar de paragraaf lokale heffingen.

1.4 Bestuur
Meerjarig doel: wat willen we bereiken?
De gemeenteraad en het college vormen samen het bestuur van de gemeente, waarbij goede onderlinge verhoudingen en respect voor elkaars taken en bevoegdheden voorop staan. Belangrijk element voor beide organen is de betrokkenheid van de inwoners bij de uitvoering van taken.

Hoe meten we dat?
Voor dit onderwerp zijn geen indicatoren geformuleerd.

Wat gaan we ervoor doen?

  • In 2022 wordt een nieuwe raad geïnstalleerd. Dat vraagt om duidelijke overdrachtsdocumenten, ondersteuning bij de vorming van een nieuw college en een adequaat inwerkprogramma.
  • De Rekenkamercommissie evalueert haar werkzaamheden en doet een voorzet voor de vorming van een nieuwe Rekenkamercommissie.

1.5 Burgerzaken
Dit beleidsveld bevat diverse werkzaamheden voor de basisregistratie personen (BRP) en burgerlijke stand. In de BRP houden we alle administratieve mutaties bij, zoals verhuizingen, reisdocumentgegeven, ouder-kindgegevens, etc.
Identiteitsfraude is één van de meest voorkomende vormen van fraude in Nederland, hiervoor hebben we specifieke expertise. In de akten van de burgerlijke stand leggen we rechtsfeiten zoals geboorte, huwelijk en overlijden vast. Gegevensverstrekking uit zowel de BRP als de Burgerlijke Stand is dagelijks werk, het gaat dan om uittreksels met persoonsgegevens of afschriften van bijvoorbeeld geboorteakten.
Komende jaren ontwikkelt dit beleidsveld zich naar 2 aandachtsvelden, namelijk persoonsinformatiemanagement en identiteitsmanagement.

Meerjarig doel: Wat willen wij bereiken?
In 2022 gaan we verder met de ontwikkeling van iBurgerzaken. Hiermee vergroten we de self-service mogelijkheden voor inwoners en ondernemers.

Hoe meten wij dat?
Voor dit onderdeel zijn geen indicatoren geformuleerd.

Wat gaan we ervoor doen?

  • De applicatie I-Burgerzaken verder ontwikkelen en benutten.
  • Meer sturing geven aan het gebruik van de beschikbare online kanalen. We hanteren daarbij het uitgangspunt "digitaal waar mogelijk en maatwerk waar het moet".
    Heel concreet: als een inwoner belt voor een afspraak om een verhuizing door te geven, dan onderzoekt de medewerker in het KCC of deze inwoner de aangifte wellicht ook online kan doen en helpt de inwoner daarbij als dat nodig is.

1.6 Overhead
Volgens de BBV is overhead te definiëren als: alle kosten die samenhangen met de sturing en ondersteuning van de medewerkers in het primaire proces. Overheadfuncties staan dus niet rechtstreeks ten dienste van de inwoner, maar leveren indirect een bijdrage aan het functioneren van de organisatie.

1.6.1 Samen verder reizen
Hieronder valt de ontwikkeling van de organisatie. Dit richt zich op sturing, structuur, processen en cultuur.

Meerjarig doel: wat willen we bereiken?
Een flexibele en wendbare organisatie, die continu aansluit op de veranderingen in de samenleving en behoeften vanuit gemeenteraad en college van B&W. Waarbij nadrukkelijk aandacht is voor de rol van de gemeente in samenwerking met inwoners, ondernemers en andere partners.

Hoe meten we dat?
Hiervoor formuleren we tijdens het proces indicatoren.

Wat gaan we hiervoor doen?
We gaan verder werken aan de organisatieontwikkeling met het proces “samen verder reizen”. Dit doen we o.a. door het opstellen van een blauwdruk, dat inzicht geeft in de wijze waarop wij continu werken aan en aansluiten op maatschappelijke ontwikkelingen. Hiermee vormt dit de paraplu voor diverse ontwikkelingen en bestaat uit 4 componenten:

  • Ontwikkeling “Route naar de toekomst”: Deze ontwikkeling bestaat uit twee sporen: a. Lerend organiseren en b. Lerend ontwikkelen. Hierbij maken we verbinding met de ontwikkelingen met Bestuurlijke vernieuwing, Opgavegericht werken en de implementatie van de Omgevingswet met integraal en gebiedsgericht werken.
  • Ontwikkeling 'Hybride Werken': We willen plaats- en tijdonafhankelijk werken stimuleren. Werken waar het werk op dat moment nodig is, zodat we nog flexibeler samen werken met onze inwoners, ondernemers en overige partners. Daarmee willen we ook het gemeentehuis anders gaan gebruiken dan nu het geval is. Meer gebruiken als ontmoetingsplek, samenkomst, sparrings-ruimte i.p.v. alleen als werkplek. Daarvoor hebben we een nieuw kantoorconcept en technische middelen nodig, die ruimte creëren en een flexibelere en toegankelijkere manier van  werken mogelijk maken.
  • Ontwikkeling 'Digitale Dienstverlening': Door het ontwikkelen en versterken van de interne en externe digitale dienstverlening worden wij makkelijker, toegankelijker en klantgerichter naar inwoners, ondernemers, overige partners maar ook naar onze eigen medewerkers toe. We bieden hen daarmee de mogelijkheid om o.a. zelfstandig digitaal aanvragen te doen, meldingen door te geven en/of lopende zaken te volgen of te registeren.  
  • Ontwikkeling “Goed Werkgeverschap”:  Als organisatie en werkgever willen we meer aansluiten op de behoefte van de nieuwe generatie werknemers  De krappe dynamische arbeidsmarkt vraagt om deze aansluitingen en tegelijkertijd willen we werken aan aantrekkelijk werkgeverschap voor nu en in de toekomst om kwalitatief goed personeel te krijgen en te behouden.

1.6.2 Communicatiebeleid
Meerjarig doel: wat willen we bereiken?
Het doel van het communicatiebeleid is: “goede communicatie, dienstverlening en omgevingsmanagement als grondhouding en instelling van al onze bestuurders en medewerkers”. Dus geen mechanisch of technisch gebruik van middelen en vaardigheden, maar samen met inwoners, ondernemers, maatschappelijke organisaties en andere belanghebbenden werken aan een goed bestuur, goede plannen en projecten (en de uitvoering daarvan), goede besluitvorming en goede producten en diensten. Dat sluit naadloos aan bij het partnerschap dat Dalfsen op alle fronten wil realiseren.

Hoe meten we dat?

Indicator

Bron

Nulmeting

2019

2021

2022

2023

2024

2025

Waardering communicatie van de gemeente

Burgerpanel

6,7 (2015)

*

*

7

-

-

-

Beoordeling participatie bij totstandkoming beleid

Burgerpanel

6,4 (2015)

6,4

*

7

-

-

-

Betrokkenheid inwoners bij gemeenteraad

Burgerpanel

16% zeer goed
44% matig
35% geen
(2015)

2% helemaal mee eens 10% mee eens 39% neutraal 33% oneens 10% helemaal oneens 6% geen mening **

*

> 50% matig
(betrokkenheid vergroten met 20%)

-

-

-

De cijfers uit het communicatieonderzoek van 2015 gelden als nulmeting. In het communicatiebeleid ‘In de Kern’ 2017- 2022 zijn deze als basis gebruikt voor het opstellen en uitvoeren van het beleid.

* Bij de tussentijdse meting in 2019 is het beoordelen van de waardering aan het burgerpanel niet uitgevraagd met het vragen van een cijfer. Zodoende kan deze voor 2019 niet worden genoteerd. In het volgende onderzoek, gepland in 2022, wordt hier wel naar gevraagd.
** Vraagstelling aan burgerpanel was: Ik voel mij momenteel betrokken bij de gemeenteraad.

Wat gaan we ervoor doen?

  • In 2022 voeren we het ontwikkelde participatiebeleid 2021 uit.
  • De Raadcommunicatie kan een verdieping krijgen wanneer het raadcommunicatiebeleid in 2022 kan worden ingezet.  
  • In de organisatie bewustwording behouden en vergroten over effectief communiceren (o.a. Factor C)

1.6.3 Dienstverlening
Meerjarig doel: wat willen we bereiken?
De inwoners en ondernemers van de gemeente Dalfsen staan centraal. Daarom kiezen we voor een persoonlijke benadering in een digitale omgeving en leveren we maatwerk, waarbij we vraagstukken integraal oppakken. We vragen een actieve rol van onze inwoners en ondernemers. We waarderen initiatieven, we bieden ruimte en denken mee. Dit doen we vanuit onze Dalfser klantwaarden: duidelijk, gebruiksvriendelijk, mensgericht en transparant.

Hoe meten we dat?
In 2023 laten we de Burgerpeiling 'Waar staat je gemeente.nl' weer uitvoeren. In het jaar 2019 is de laatste burgerpeiling uitgevoerd. De gemeente scoorde hierbij gemiddeld een 7,08.  

Indicator

Bron

Nulmeting

2022

2023

2024

2025

Burgerpeiling:  waardering alle inspanningen van de gemeente

waarstaatjegemeente.nl

7,08
(2019)

-

Opnieuw onderzoek WSJG uitvoeren

-

Wat gaan we ervoor doen?

  • We voeren de activiteiten uit het beleidsplan Dienstverlening uit.

1.6.4 Financieel beleid
Meerjarig doel: wat willen we bereiken?
Het behouden van een financieel gezonde gemeente. Met daarbij de doorontwikkeling van de planning- en controlcyclus als belangrijk instrument voor de raad om kaders te stellen. Uitgangspunten zijn een solide financieel beleid met een sluitende meerjarenbegroting en positieve jaarrekening. We zetten in op een begroting waarin de structurele uitgaven voorzien zijn van structurele dekking. Met de fasering die we hiervoor inzetten komen we vanaf 2025 uit op 0%.

Hoe meten we dat?

Indicator*

Bron

Nulmeting

2022

2023

2024

2025

Dekking uit reserves voor exploitatie

Begroting

0,6% (2019)

0,3%

0,1%

0%

0%

*Voor de verplichte financiële kengetallen verwijzen wij u naar de paragraaf weerstandsvermogen en
 risicobeheersing.

Wat gaan we ervoor doen?

  • Bij aanpassing van structurele lasten stellen wij (voorstellen met) structurele dekking voor.

1.7 Overige gebouwen en gronden
Dit beleidsveld bevat de baten en lasten van onroerend goed dat niet aan een specifiek beleidsveld is toe te rekenen. Op dit onderdeel zijn geen specifieke doelen geformuleerd. Voor wat betreft duurzaamheid gemeentelijke gebouwen verwijzen wij u naar programma 8.

Deze pagina is gebouwd op 10/14/2021 16:09:18 met de export van 10/14/2021 15:58:24