3.1 Openbaar groen
3.1.1 Openbaar groen
Meerjarig doel: wat willen we bereiken?
Een duurzame, veilige, nette en groene omgeving als kernkwaliteit van de kernen en het buitengebied van de gemeente Dalfsen behouden.
Hoe meten we dat?
Indicator | Bron | Nulmeting | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 |
---|---|---|---|---|---|---|
Beheerdisciplines voldoen aan de onderhoudsnorm*. | Schouw | 100% (2016) | 100% | 100% | 100% | 100% |
*De onderhoudsnorm is A voor dorpscentra, de hoofdstructuren en begraafplaatsen. Voor de overige functiegebieden geldt onderhoudsnorm B.
De te behalen prestatie is opgenomen in figuur 1 van het IBOR en volledigheidshalve ook opgenomen in Hoofdstuk 4 van deze begroting bij paragraaf 3 "onderhoud kapitaalgoederen" onderdeel "Algemeen".
Als per discipline 90% van de metingen voldoet aan of hoger is dan de gestelde norm, wordt 100% voldaan aangegeven.
Wat gaan we ervoor doen?
- Gewenste onderhoudskwaliteit realiseren;
- Twee keer per jaar meten van de onderhoudskwaliteit van alle in het IBOR genoemde kapitaalgoed volgens de beeldsystematiek van het Centrum voor Regelgeving en Onderzoek in de Grond-, Water- en Wegenbouw en de Verkeerstechniek (CROW);
- Uitvoering van taken en werkzaamheden zodanig inrichten dat de gemeente Dalfsen haar 'goud' certificaat van de Barometer Duurzaam Terreinbeheer blijft behouden. (in bezit sinds 2010).
3.1.2 Speelvoorzieningen
De bestaande speelvoorzieningen houden we zo lang mogelijk in stand met behulp van onderhoud en levensduur verlengende maatregelen. Als gevolg van de bezuinigingen stoppen we vanaf 2022 met de omvorming van speelplekken en vervanging van speelattributen op basis van het eerder vastgestelde beleidsplan Spelen (2014-2023). Vernielde en afgekeurde toestellen verwijderen wij op basis van gehouden of nog te houden inspecties.
Omdat is besloten het beleidsplan Spelen 2014 - 2023 niet verder uit te voeren blijven de bestaande doelen en indicatoren hier achterwege.
3.2 Verkeer en vervoer
3.2.1 Verharding
Meerjarig doel: wat willen we bereiken?
Behoud van een duurzame, veilige en nette omgeving als kernkwaliteit van de kernen en het buitengebied van de gemeente Dalfsen.
Hoe meten we dat?
Indicator | Bron | Nulmeting | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 |
---|---|---|---|---|---|---|
Beheerdisciplines voldoen aan de onderhoudsnorm B/C. | Schouw | 100% (2016) | 100% | 100% | 100% | 100% |
De te behalen prestatie is opgenomen in figuur 1 van het IBOR. 100% voldaan wordt als per discipline 90% van de metingen voldoet aan of hoger is dan de gestelde norm.
Wat gaan we ervoor doen?
- Gewenste onderhoudskwaliteit realiseren;
- 2x per jaar meten van de beeldkwaliteit volgens de beeldsystematiek van het CROW;
- Uitvoering van taken en werkzaamheden zodanig inrichten dat de gemeente Dalfsen haar 'goud' certificaat van de Barometer Duurzaam Terreinbeheer blijft behouden. (in bezit sinds 2010).
3.2.2 Gemeentelijk verkeer- en vervoerbeleid
Meerjarig doel: wat willen we bereiken?
De hoofddoelstelling van het verkeer- en vervoerbeleid (GVVP) van de gemeente Dalfsen is als volgt:
Het bevorderen van een vlotte en veilige afwikkeling van het verkeer dat noodzakelijk is
voor de ontwikkeling van welvaart en welzijn in de gemeente Dalfsen, waarbij de hinder
zoveel mogelijk wordt beperkt, duurzame verplaatsingen worden gestimuleerd en de
ruimtelijke kwaliteit wordt gerespecteerd.
De hoofddoelstelling is uitgewerkt en gespecificeerd in een aantal subdoelstellingen. Deze zijn
geclassificeerd in twee primaire thema's, verkeersveiligheid en bereikbaarheid/mobiliteit en een
drietal secundaire thema's, duurzaamheid, leefbaarheid en ruimtelijke kwaliteit.
Een van de hoofddoelstellingen uit de Integrale Fietsvisie is het stimuleren van een verdere groei van het fietsverkeer.
Hoe meten we dat?
De ambities en de doelen uit het GVVP vormen de basis voor de concrete uitvoering van
maatregelen in de komende jaren. De uitvoering vindt op een aantal verschillende manieren
plaats. De projecten zijn in het uitvoeringsprogramma (UVP) terecht gekomen, die in 2019 is geactualiseerd.
Indicator | Bron | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 |
---|---|---|---|---|---|
Uitvoering project uit uitvoeringsprogramma GVVP, jaarlijks 1 project | Eigen gegevens | 1 | 1 | 1 | 1 |
Uitvoering project uit Uitvoeringsprogramma Fiets | Eigen gegevens | 1 | 1 | 1 | 1 |
Wat gaan we ervoor doen?
- In 2022 is het Strategisch Plan Verkeersveiligheid (SPV) opgesteld;
- In 2022 is een groot deel van de uitvoering van de (snel-)fietsroute Dalfsen - Ommen gereed, waaronder het gedeelte binnen bebouwde kom van Dalfsen (Ankummer Es-Langkamp) en het deel in Oudleusen (Parallelstraat).
3.2.3 Verkeersveiligheid
Meerjarig doel: wat willen we bereiken?
We streven naar minder ongevallen. Niet alleen concrete ongevallen maar ook gevoel van onveiligheid (subjectieve veiligheid) speelt hierbij een rol. Samen met maatschappelijke partners, plaatselijk belangen, adviseurs en burgers besteden wij hier aandacht aan. De fietser, de eigen buurt en schoolroutes zijn hierbij speerpunten.
Hoe meten we dat?
Indicator | Bron | Nulmeting | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 |
---|---|---|---|---|---|---|
Aanpak onveilige situaties, jaarlijks één project. | Eigen gegevens | - | 1 | 1 | 1 | 1 |
Wat gaan we ervoor doen?
- In 2022 passen we Oosteinde in Nieuwleusen aan.
3.3 Openbare verlichting
Meerjarig doel: wat willen we bereiken?
Wij leveren een bijdrage aan duurzaamheid, klimaatdoelstellingen en energiebesparing. Het uitgangspunt is: "donkerte waar mogelijk, licht waar nodig".
Hoe meten we dat?
Met de indicatoren, zoals vastgesteld in het beleidsplan Licht en donkerte in de openbare ruimte.
Wat gaan we ervoor doen?
- Over 5 jaar is het energieverbruik van de openbare verlichting met 3% verminderd ten opzichte van 2020;
- In 2025 zijn verouderde gloeilampen zo veel mogelijk vervangen door LED-lampen;
- Inkoop voor 100% duurzame energiebronnen;
- Materialen van ingekochte masten en armaturen voor 100% recyclebaar;
- het hanteren van een standaard dim-regime voor avond- en nachturen;
- De aankomende jaren gaan wij experimenteren met het dynamisch verlichten.