9 Ruimtelijke ordening en volkshuisvesting

Belangrijke ontwikkelingen

Centrumplan Dalfsen
Onder voorbehoud van de besluitvorming over kaders en uitvoeringsontwerp voeren we in de jaren
2022 en 2023 het Regiodeal project Klimaatwinkelstraat uit. Deze Klimaatwinkelstraat gaat over de in
de Centrumvisie 'Dorp aan de Vecht' benoemde deelgebieden Prinsenstraat en Kerkplein. Er is een
krediet beschikbaar gesteld om de regiodeal subsidie te borgen. Bij de raadsbehandeling van het
uitvoeringsontwerp (medio juni 2022) vragen we een definitief krediet. Na afronding van de planvorming voor de Klimaatwinkelstraat, werken we naar verwachting het deelgebied Oostpoort uit voor herinrichting vanaf 2023. Een voorbereidingskrediet voor dit deelgebied leggen we aan u voor in het kader van het Centrumplan.

Kanaalpark Lemelerveld
Het plan Kanaalpark Lemelerveld is onze uitwerking van de Kanaalvisie 'De blik op het kanaal van
Lemelerveld'. Fase 1, het deel tussen de Driepuntbrug en de Weerdhuisweg, is in 2021 afgerond. Bij de vaststelling van fase 1 werd besloten dat we de verdere fasen van het Kanaalpark in 10 jaar verder uitwerken in afzonderlijke voorstellen voor uitwerking en uitvoering. Als fase 2 aan de orde is of sprake is van een andere volgorde in fasen, dan leggen we dit in een apart voorstel voor, inclusief een benodigd krediet. De Kerkenhoek is ook een onderdeel van het Kanaalpark totaalplan. Een werkgroep onder leiding van betrokken inwoners is, met behulp van subsidies, en een bijdrage van € 5.000,= van de gemeente bezig met de uitwerking van ideeën.

Project Veilige Vecht (HWBP)
Project Veilige Vecht is een project van het Waterschap Drents Overijsselse Delta. Wij nemen hieraan
deel met een bestuurlijke en ambtelijke begeleidingsgroep. Het eerste deel van de Verkenning is in 2021 afgerond met de 1e tussenstap, waarin onderzocht werd wat mogelijke maatregelen zijn voor de waterveiligheid. We onderzoeken varianten voor dijkversterking en rivierverruiming. Tussenstap 2 van de Verkenning bestaat uit het onderzoek naar de gekozen kansrijke maatregelen. In Dalfsen zijn dit bijvoorbeeld een mogelijke nevengeul bij de brug. Het onderzoek naar kansrijkheid loopt in 2022 en 2023. De
elementen ingebracht in de aangenomen motie Vecht en brug zijn enerzijds meegenomen in de 4
scenario's voor het Centrumplan, zoals een eventuele nieuwe brug. En nemen we anderzijds mee in
de Verkenning van het project Veilige Vecht. Voor het uitwerken van de gemeentelijke motie is bij de behandeling van de PPN voor het jaar 2022 een budget van € 15.000 beschikbaar gesteld.

Leader+
Deze Europese subsidieregeling met cofinanciering door de provincie, waterschap en gemeente is bedoeld voor plattelandsontwikkeling. Het heeft de afgelopen jaren geleid tot diverse initiatieven van onderop die onze gemeente versterken. Er is sprake van een goede spreiding tussen de verschillende kernen/ buitengebied zodat de hele gemeente in de praktijk wordt bediend met deze regeling. Het varieert per jaar hoeveel cofinanciering vanuit de gemeente hierbij benodigd is. Aanvankelijk was hier € 40.000,= per jaar voor beschikbaar maar hier is in verleden op bezuinigd toen er weinig initiatieven een beroep hierop deden. Toen is afgesproken dat eventuele meerkosten worden bijgeraamd bij de Berap. De gemeente heeft immers geen directe invloed wanneer welke initiatieven komen en de toetsing vindt plaats door een onafhankelijke, externe, overleggroep. Zij toetsen initiatieven aan de door u en de andere partners van Leader vastgestelde Lokale Ontwikkelings Strategie (LOS). Het bestaande budget van € 25.000 voor Gebiedsgericht beleid zetten we voort voor de periode tot en met 2026.

Versnelde woningbouwontwikkelingen
De druk op de woningmarkt is groot en we zijn erg benieuwd naar de actuele en concrete behoefte naar verschillende woningbouwcategorieën. In 2022 gaan we daarom een nieuw woonbehoefteonderzoek uitvoeren. Voor de uitvoeringskosten is een bedrag van € 10.000 beschikbaar gesteld. Dit bedrag wordt gedekt vanuit de grondexploitatie, waardoor deze budgettair neutraal is. Daarnaast willen we in Hoonhorst, Oudleusen en Lemelerveld versneld de woningbouw-opgave uitvoeren. Voor Dalfsen geldt dat de komende tijd alle aandacht gericht is op de uitbreiding van Oosterdalfsen-Noord. In het geval van Nieuwleusen betreft dit met name de vervolgfasering van Westerbouwlanden.

Vergunningverlening Toezicht en Handhaving (VTH)
Het aantal bouwaanvragen is de laatste jaren flink gestegen. In 2020 waren er voor alle categorie bouwaanvragen samen 20% meer aanvragen dan geraamd ten opzichte van voorgaande jaren. Deze toename heeft gevolgen voor het onderdeel toezicht en handhaving. We moeten immers ook zoveel meer bouwcontroles uitvoeren. Daar komt bij dat het aantal maatregelen, zoals opgelegde bouwstops, lasten onder dwangsom en bestuursdwang, bezwaarzaken en handhavingsverzoeken in 2020 zijn verdubbeld ten opzichte van 2019 en het tienvoudige in aantal is ten opzichte van 2016.
De oorzaken van de toename zijn divers. Inwoners lijken over en weer minder tolerant met het gevolg dat zij sneller een handhavingsverzoek indienen. De stap naar de commissie Bezwaar & Beroep wordt snel gezet en inwoners lijken kritischer op hun woonomgeving te zijn omdat ze veel thuis zijn vanwege Corona. Daar komt bij dat vraagstukken (juridisch) steeds complexer worden. Gevolg is dat de werkvoorraad van de juristen handhaving en toezichthouders bouw de afgelopen jaren fors is toegenomen. Er zijn extra middelen nodig om aan de huidige en toekomstige vraag van onze inwoners en ondernemers te voldoen.
Er kan nu alleen nog gehandeld worden op handhavingsverzoeken en klachten, er is geen ruimte meer  om proactief aan de slag te gaan met constateringen die met eigen ogen gedaan worden. Dit wekt verloedering van de omgeving en onwettig gedrag in de hand. Bezwaarmakers en indieners van klachten moeten tegenwoordig lang wachten op een reactie van de gemeente, de dienstverlening is omlaag gegaan.

De toenemende werkzaamheden zijn van structurele aard. Met de invoering van de Omgevingswet en Wet kwaliteitsborging (wkb) bouwen in 2022 komen werkzaamheden te vervallen. Aan de andere kant krijgt de gemeente extra en andere taken. Per saldo is er onder de Omgevingswet meer inzet nodig, dan nu onder de Wabo. Volgens onderzoek van bureau ANG (28-4-2021, Effecten Omgevingswet en Wkb Dalfsen, onderzoek uitgevoerd in opdracht van de gemeente Dalfsen) is extra inzet nodig door de gemeente voor het controleren van de marktpartij en diens werk. Tevens is er de wens om tegelijk met de nieuwe wetgeving ook intensiever toezicht te gaan houden.

Deze pagina is gebouwd op 10/14/2021 16:09:18 met de export van 10/14/2021 15:58:24