Paragrafen

1 Lokale heffingen

3. Overzicht diverse heffingen

Op grond van de BBV (Besluit Begroting en Verantwoording) dient de paragraaf lokale heffingen een overzicht op hoofdlijnen te bevatten van de diverse heffingen. In dit overzicht dient inzichtelijk te worden gemaakt hoe bij de berekening van de tarieven van heffingen, die hoogstens kostendekkend mogen zijn, wordt bewerkstelligd dat de geraamde baten de ter zake geraamde lasten niet overschrijden. Ook dient naar voren te komen wat de beleidsuitgangspunten zijn die ten grondslag liggen aan deze berekeningen en hoe deze uitgangspunten bij de tariefstelling worden gehanteerd.

De “grote belastingen”, zoals afvalstoffenheffing en rioolheffing, zijn hierbij het meest in het oog springend. Jaarlijks wordt aan de hand van de kosten een berekening gemaakt van de hoogte van de benodigde opbrengsten. Bij beide belastingen worden grote tariefschommelingen afgevlakt door te werken met een voorziening. Voor “kleine belastingen” als de diverse legessoorten mogen maximaal kostendekkende tarieven worden gevraagd.

Overzicht kostendekkendheid 2022

Heffing

Lasten taakveld

Apparaatskosten

Overhead

BCF-BTW

Kwijtschelding

Storting voorziening

Totale lasten

Andere inkomsten

Baten Heffing

Totale Baten

Kostendekkenheid

Rioolheffing

€ 368.137

€ 208.999

€ 166.990

€ 134.579

€ 16.000

€ 569.795

€ 1.464.500

€ 1.464.500

€ 1.464.500

100%

Reinigingsheffing

€ 2.126.642

€ 69.780

€ 55.754

€ 440.446

€ 52.000

€ 450.533

€ 3.195.155

€ 297.000

€ 2.898.155

€ 3.195.155

100%

Legesverordening

€ 525.896

€ 711.888

€ 568.798

€ 10.713

€ 1.817.296

€ 1.817.295

€ 1.817.295

100%

Lijkbezorging

€ 63.939

€ 273.702

€ 218.657

€ 7.000

€ 563.298

€ 50

€ 295.538

€ 295.588

52%

Marktgelden

€ 8.550

€ 11.405

€ 9.114

€ 1.796

€ 30.865

€ 2.399

€ 6.108

€ 8.507

28%

Rioolheffing
Eind 2017 is het geactualiseerde Gemeentelijke Rioleringsplan (GRP) vastgesteld. De huidige inkomsten liggen op € 1,5 miljoen euro per jaar. Het huidige GRP laat zien dat het totaal van de jaarlijkse heffingsinkomsten op het huidige niveau kan blijven. Op basis van dit GRP is er geen kostenstijging voorzien. Om in de toekomst onderhoud te kunnen uitvoeren, zonder dat de tarieven hoeven te stijgen, wordt er gespaard in een voorziening. Op dit moment wordt een nieuw Gemeentelijk Rioleringsplan (GRP) opgesteld. Eventuele aanpassingen van de tarieven volgen uit het nieuwe GRP.

Afvalstoffenheffing
Het uitgangspunt is 100% kostendekkendheid van de tarieven. De lasten voor afvalstoffenheffing zijn de laatste jaren sterk gestegen. Om deze kosten op te vangen, is bij de begrotingsbehandeling 2020-2023 in de raadsvergadering van 7 november 2019 besloten om de tarieven in de opvolgende jaren te verhogen met € 25 / € 25 / €10 / €7. Voor de tarieven 2022 van de afvalstoffenheffing volgt een separaat voorstel.

Leges
Voor de leges in zijn algemeenheid geldt dat voor 2022 een trendmatige aanpassing van 1,6% wordt doorgevoerd. De verordening en tarieventabel worden verder geactualiseerd op basis van recente wetswijzigingen en bedrijfsvoering. Binnen de titels van de legesverordening is er sprake van kruissubsidiëring. Bij kruissubsidiëring worden onrendabele activiteiten gesubsidieerd met winst uit rendabele activiteiten.

Titel 1 Algemene dienstverlening
De tarieven voor de rijbewijzen en reisdocumenten worden door het Rijk vastgesteld. Dit betekent dat de gemeente beperkt invloed heeft om te streven naar een volledige mate van kostendekkendheid. Daarnaast brengen de servicepunten extra kosten met zich mee.

Titel 2 Dienstverlening vallend onder fysieke leefomgeving/omgevingsvergunning
Door de economische ontwikkelingen is het lastig in te schatten welke baten jaarlijks gerealiseerd
worden met het in behandeling nemen van vergunningsaanvragen. Wanneer er een grotere vraag is
dan heeft dit ook gevolgen voor de hoogte van de lasten. Om de kwaliteit van de dienstverlening te borgen, kan er voor gekozen worden om bij een grotere vraag tijdelijk extra personeel in te huren.

Titel 3 Dienstverlening vallend onder Europese dienstenrichtlijn
Titel 3 van de legesverordening regelt onder andere de leges voor zaken die samenhangen met de APV. Mede door het afschaffen van de leges voor evenementen is het lastig om 100% kostendekkendheid te realiseren.

Lijkbezorging
Het onderhoudsniveau op begraafplaatsen is bepaald op het niveau A, dit wil zeggen, het hoogste niveau van onderhoud wat we kennen. Dit is een bewuste keuze, het doet recht aan de gedenkwaardige functie van een begraafplaats. Daarmee valt te verantwoorden dat de kosten voor onderhoud hoger zijn dan op andere openbare plaatsen en is een hoge mate van kostendekkendheid moeilijk te realiseren.

Marktgelden
Marktgelden worden verhoogd met de trendmatige tariefverhoging van 1,6%. Gelet op het feit dat we een dergelijke voorziening voor onze burgers in stand willen houden, ligt een hogere mate van kostendekkendheid niet binnen bereik.

Tarievenbeleid overige belastingen 2022

Onroerende-zaakbelastingen (OZB)
Voor 2022 worden er hogere OZB opbrengsten verwacht vanwege het reguliere inflatiepercentage (1,6%), de bij de begroting van 2020 vastgestelde stijging van de opbrengst van 4% en de areaaluitbreiding.

Hondenbelasting
De opbrengst van de hondenbelasting komt ten goede aan de algemene middelen. Hondenbelasting wordt geheven per hond, voor iedere hond boven het aantal van één binnen hetzelfde huishouden wordt anderhalf maal het tarief in rekening gebracht.Voor 2022 is rekening gehouden met de trendmatige tariefsverhoging van 1,6%.

Precariobelasting
Voor 2022 wordt een trendmatige aanpassing van 1,6% doorgevoerd.

Toeristenbelasting
Vanaf 2020 bestaat een differentiatie tussen de type overnachtingen. Het tarief voor hotels en B&B's bedraagt vanaf 2020 € 1,35 per persoon per overnachting  en het tarief voor overige accommodaties € 0,90. Voor 2022 is rekening gehouden met de trendmatige tariefsverhoging van 1,6%. Door de tarieven af te ronden op € 0,05 blijven de tarieven gelijk aan 2021.

4. Lastendruk gemeente Dalfsen

De lokale heffingen zijn van invloed op de woonlastenontwikkeling van de gemeente Dalfsen. Onder woonlasten wordt verstaan: onroerendezaakbelastingen, afvalstoffen- en rioolheffing. Het zijn belastingen en tarieven waarmeer ieder huishouden in een gemeente jaarlijks te maken krijgt. Het Centrum voor Onderzoek van de Economie van de Lagere Overheden (COELO) publiceert jaarlijks de Atlas van lokale lasten. Daarin worden voor elke gemeente de woonlasten van een woning met een voor die gemeente gemiddelde waarde vergeleken. In de volgende tabel wordt de lastendruk (in 2021) voor één- en meerpersoonshuishoudens met de omliggende gemeenten vergeleken. In tegenstelling tot sommige gemeenten kent Dalfsen geen tariefdifferentiatie voor rioolheffing.

Gemeente

OZB %

Gemiddelde woning-waarde

Gemiddelde OZB per woning

Afvalstoffen-heffing

Riool-heffing

Woonlasten totaal in 2021

Één

Meer

Één

Meer

Één

Meer

Dalfsen

0,1094%

324.000

355

227

253

133

133

714

741

Staphorst

0,1085%

303.000

329

193

217

208

208

730

754

Ommen

0,1072%

285.000

305

205

235

222

222

732

761

Raalte

0,1189%

282.000

335

158

195

233

333

725

763

Zwartewaterland

0,1081%

232.000

251

190

210

266

322

708

783

Hellendoorn

0,1480%

276.000

408

240

301

228

228

876

938

Bron: www.coelo.nl

Van de woonlasten in 2022 kan slechts een indicatie worden gegeven op basis van de verwachtingen voor 2022. De tarief aanpassingen voor de OZB, afval- en rioolheffing leiden voor een gemiddeld gezin (met eigen woning) tot de volgende woonlastenontwikkeling voor 2022:

Woonlastenontwikkeling

2021

2022

OZB eigenaren

€355

€374

Afvalstoffenheffing1

€ 235

€ 245

Rioolheffing

€ 133

€133

Totaal

€ 723

€752

1. De afvalstoffenheffing is berekend op het gemiddelde tarief per perceel. Er is geen onderscheid in het vastrecht maar wel in de variabele kosten die afhankelijk zijn van het aantal ledigingen.

5. Kwijtscheldingsbeleid
In de gemeente Dalfsen is het mogelijk om volledige dan wel gedeeltelijke kwijtschelding te verkrijgen voor de OZB, hondenbelasting, rioolheffing en afvalstoffenheffing. Voor de afvalstoffenheffing geldt dat  kwijtschelding slechts mogelijk is voor het vastrecht. Bij de hondenbelasting is alleen bij de belasting voor een eerste hond kwijtschelding mogelijk. Voor de rioolheffing geldt dat bij de belasting gebruikersdeel per jaar, bij een hoeveelheid afgevoerd afvalwater van 0 m³ tot en met 500 m³, kwijtschelding kan worden verleend.

Bij de beoordeling van de verzoeken om kwijtschelding hanteert GBLT de zogenaamde 100% norm. Inwoners die twee jaar of langer zijn aangewezen op een bijstandsuitkering krijgen automatisch kwijtschelding. Op basis van melding door de gemeente verleent GBLT aan deze mensen automatisch kwijtschelding.

Ruim 90%  van de verleende kwijtscheldingen worden verdisconteerd in de tarieven.

Deze pagina is gebouwd op 10/14/2021 16:09:18 met de export van 10/14/2021 15:58:24