GERAAMDE INCIDENTELE BATEN EN LASTEN | |||||
nr. | Lasten | Begroting 2022 | Begroting 2023 | Begroting 2024 | Begroting 2025 |
---|---|---|---|---|---|
Verwachte stand begroting 2022-2025 incidenteel | 48.000 | 40.000 | 7.000 | 7.000 | |
1 | Opstellen begroting via Zero Based Budget | 50.000 | |||
2 | Doelmatigheidsonderzoek | 10.000 | |||
3 | Invoering werkplek van de toekomst | 56.000 | |||
4 | Ons Security - eenmalig | 87.000 | |||
5 | Organisatie ontwikkeling Samen verder reizen | 151.000 | |||
6 | Personele knelpunten - uitbreiding formatie | 416.000 | 220.000 | 104.000 | |
Totaal programma 1 | 710.000 | 270.000 | 104.000 | 10.000 | |
7 | Vechtdalverbinding (N34/ N377) | -12.000 | -30.000 | ||
Totaal programma 3 | -12.000 | -30.000 | 0 | 0 | |
8 | Opstellen nieuwe nota economisch beleid | 25.000 | |||
9 | Marktbehoefte onderzoek bedrijventerreinen | 20.000 | 21.000 | ||
10 | Bevorderen aantrekkelijk winkelgebied - ivm Corona | 15.000 | |||
Totaal programma 4 | 60.000 | 0 | 21.000 | 0 | |
11 | Onderwijs NPO oplossen onderwijsvertraging ivm Corona | 165.000 | 96.000 | ||
12 | Advieskosten project kunstgrasvelden | 10.000 | |||
Totaal programma 5 | 175.000 | 96.000 | 0 | 0 | |
13 | Beleidsplan voorveld Vitaal Dalfsen | 50.000 | |||
Totaal programma 6 | 50.000 | 0 | 0 | 0 | |
14 | realiseren bezuinigingen afhankelijk preventiebeleid | 35.000 | |||
15 | te vormen preventiebeleid incl gezondheidsbeleid | 25.000 | |||
16 | toegang tot het sociaal domein ikv grip op soc. Domein | 150.000 | |||
Totaal programma 7 | 210.000 | 0 | 0 | 0 | |
17 | RREW reductie energieverbruik woningen | 265.000 | |||
18 | Energie neutraal renoveren | 75.000 | |||
Totaal programma 8 | 340.000 | 0 | 0 | 0 | |
19 | opstellen archeologische waardenkaart | 25.000 | |||
20 | Onderzoek naar actuele woonbehoefte | 10.000 | |||
21 | aanloopkosten start werkzaamheden Omgevingswet | 70.000 | 115.000 | 78.000 | 58.000 |
22 | Project Veilige Vecht (HWBP) | 15.000 | |||
Totaal programma 9 | 95.000 | 115.000 | 103.000 | 58.000 | |
Subtotaal incidentele lasten | 1.676.000 | 491.000 | 235.000 | 75.000 | |
nr. | Baten | Begroting 2022 | Begroting 2023 | Begroting 2024 | Begroting 2025 |
8 | Opstellen nieuwe nota economisch beleid | -25.000 | |||
9 | Marktbehoefte onderzoek bedrijventerreinen | -20.000 | -21.000 | ||
10 | Bevorderen aantrekkelijk winkelgebied - ivm Corona | -15.000 | |||
Totaal programma 4 | -60.000 | 0 | -21.000 | 0 | |
11 | Onderwijs NPO oplossen onderwijsvertraging ivm Corona | -165.000 | -96.000 | ||
Totaal programma 5 | -165.000 | -96.000 | 0 | 0 | |
17 | RREW reductie energieverbruik woningen | -265.000 | |||
23 | Eenmalige verlaging bijdrage Omgev.D IJsselland | -9.000 | |||
Totaal programma 8 | -274.000 | 0 | 0 | 0 | |
20 | Onderzoek naar actuele woonbehoefte | -10.000 | |||
Totaal programma 9 | -10.000 | 0 | 0 | 0 | |
Subtotaal incidentele baten | -509.000 | -96.000 | -21.000 | 0 | |
Saldo incidentele baten & lasten | 1.167.000 | 395.000 | 214.000 | 75.000 |
1. Opstellen begroting via Zero Based Budget (ZBB) (2023)
Bij het opstellen van de (cijfermatige)begroting gaan wij op dit moment uit van het budget van het
vorige jaar en de realisatiecijfers van de voorgaande jaren. Daarmee spelen de budgetten van
voorgaande jaren een belangrijke rol bij het bepalen van het nieuwe budget. De vraag is of het budget
van het vorig jaar ook voor het komende jaar geheel of gedeeltelijk nodig is om het voorgenomen
beleid te realiseren.
Met Zero Based begroten maken we een afgewogen begroting, waarin we alle ramingen opnemen
voor de uitvoering van ons beleid. Hierdoor leggen we een duidelijke relatie tussen de
beleidsdoelstellingen, de uitvoeringswerkzaamheden en de daarbij behorende budgetten
(onderbouwde p x q). De komende periode halen we ervaring van andere gemeenten op en besluiten
we of we deze methodiek gaan inzetten.
2. Doelmatigheidsonderzoek (2025)
Bij de vaststelling van de programmabegroting 2021 - 2024 zijn de middelen voor het uitvoeren van doelmatigheidsonderzoek incidenteel voor de jaren 2023 en 2024 vervallen. Voor het jaar 2025 is budget benodigd om een doelmatigheidsonderzoek uit te voeren om te voldoen aan de onderzoeksfrequenties zoals opgenomen in de door de raad vastgestelde Onderzoeksverordening gemeente Dalfsen.
3. Invoering werkplek van de toekomst inclusief plaats- en tijds-onafhankelijk werken
De gemeente Dalfsen maakt gebruik van 'vaste werkplekcomputers' (zogeheten thin clients). Deze zijn in 2015 aangeschaft. Deze zijn verouderd en voldoen niet meer aan de gestelde veiligheidseisen waardoor we risico's lopen op het gebied van informatieveiligheid. Samen met ONS investeren we in de 'werkplek van de toekomst', waarmee werknemers met laptops volledig plaats- en tijds-onafhankelijk kunnen werken, hiermee worden de huidige thin clients vervangen
4. ONS Security
Samen met ONS en de partners van ONS richten we ons op de ontwikkelingen op het gebied van
cyber security. Gezien de huidige ontwikkelingen die we zien op het gebied van security moeten we
de komende jaren aanpassingen doen, bijvoorbeeld in de vorm van het vervroegd vervangen van
hardware omdat de techniek snel verandert.
5. Organisatie ontwikkeling Samen verder reizen
De samenleving verandert en daarom veranderen wij als gemeentelijke organisatie mee.
We brengen diverse ontwikkelingen samen onder één paraplu 'Samen verder reizen'. En geven hiermee deze ontwikkelingen in samenhang met elkaar een impuls. Denk dan aan opgavegericht werken, gebiedsgericht werken, hybride werken, de digitale dienstverlening en goed werkgeverschap.
We gaan lerend ontwikkelen. Dat doen we door te werken met leerexperimenten, waarbij we in de praktijk leren en toetsen hoe we onze organisatie en processen nog beter laten aansluiten op de vragen van nu en de toekomst. Zo werken we aan een flexibele en wendbare organisatie, die continu leert.
6. Extra uitvoeringsbudget personele knelpunten
De afgelopen jaren heeft een continue druk op de organisatie haar tol gevraagd. We lopen met de huidige aanhoudende druk het risico dat medewerkers overbelast raken en uitvallen. Wij zien dat het noodzakelijk is te investeren in onze capaciteit en kwaliteit van dienstverlening, gezien de externe ontwikkelingen. Zonder deze investering kunnen wij niet aan alle vragen voldoen, waarmee wij inboeten op kwaliteit en onze dienstverlening aan inwoners. Dit incidenteel budget betreft de borging van de gevolgen van de omgevingswet, integrale beleidsuitvoering en kwaliteitsborging openbare ruimte.
7. Vechtdalverbinding
Dit betreft een vervallen budget voor ondersteunende werkzaamheden aan de Vechtdalverbinding (N340/N377)
8. Nieuwe nota economisch beleid
Voor het opstellen van de nieuwe nota economisch beleid wordt een extern adviesbureau
ingeschakeld. De geraamde kosten worden onttrokken aan de algemene reserve
grondexploitatie waardoor deze budgetneutraal in deze begroting is verwerkt.
9. Marktbehoeftenonderzoek bedrijventerrein
Voor het opstellen van een actueel onderzoek naar de marktbehoefte van bedrijventerreinen wordt
een extern adviesbureau ingeschakeld. De incidentele lasten worden gedekt uit de grondexploitatie bedrijven waardoor deze budgetneutraal in deze begroting is verwerkt.
10. Bevorderen aantrekkelijk winkelgebied
Op 26 april 2021 is door de raad de motie maatschappelijke bijdrage aangenomen. Het betreft een lokale bijdrage aan de leefbaarheid van de kernen Nieuwleusen, Dalfsen, Lemelerveld, Oudleusen en Hoonhorst. Voor 2021 is € 30.000 en voor 2022 € 15.000 (naar rato van het aantal inwoners over de kernen) beschikbaar gesteld aan de middenstandsverenigingen in Nieuwleusen, Dalfsen en Lemelerveld en de plaatselijke belangen Oudleusen en Hoonhorst. Het bedrage is bedoeld voor de organisatie van activiteiten ter bevordering van een aantrekkelijk winkelgebied, zoals de sinterklaas intocht en de kerstverlichting. Dekking van deze kosten vindt plaats ten laste van het corona noodfonds en het deel van 2022 is daardoor budgetneutraal in deze begroting is verwerkt..
11. Nationaal Programma Onderwijs oplossen onderwijsvertraging
Om opgelopen onderwijsvertraging in te halen die leerlingen in het primair en voortgezet onderwijs opliepen als gevolg van de coronapandemie ontvangen gemeenten gedurende de periode augustus 2021 tot en met juli 2023 extra middelen van het Rijk in de vorm van een specifieke uitkering Nationaal Programma Onderwijs (NPO). Ook de schoolbesturen ontvangen in dit kader aanvullende middelen van het Rijk. Gemeenten hebben de opdracht deze NPO-middelen in te zetten om onderwijs-vertragingen in te halen die kinderen opliepen tijdens de coronapandemie. De maatregelen moeten aansluiten op de behoeften van kinderen in de betreffende gemeente en bij de interventies die scholen al nemen. Met schoolbesturen en kinderopvangorganisaties maken wij afspraken over de inzet van deze middelen. Voor de gehele periode ontvangen wij € 330.055, aangezien het een specifieke uitkering betreft is dit budgetneutraal in deze begroting is verwerkt.
12. Advieskosten onderzoek vervanging kunstgrasvelden
In 2022 vindt onderzoek vervanging kunstgrasvelden plaats. In verband met allerlei ontwikkelingen, inclusief wijzigende wet- en regelgeving en benodigd overleg met de betreffende voetbalverenigingen is externe ondersteuning voor benodigde specifieke kennis noodzakelijk.
13.Beleidsplan voorveld Vitaal Dalfsen
In dit beleidsplan zijn de preventieve onderdelen van diverse beleidsterreinen, met name gezondheid, welzijn en cultuur, aan elkaar verbonden tot algemene preventiedoelen. Ook de fysieke leefomgeving is hierbij betrokken omdat deze eveneens grote invloed heeft op het welbevinden van onze inwoners. Met het preventiebeleid dragen we bij aan een veelzijdige omgeving waarin iedereen gezond en veilig naar eigen vermogen mee kan doen. “Het werken in co-creatie en creëren van efficiency binnen de preventieve taken vraagt tijdelijk extra inzet van alle betrokken partijen.
14. Realiseren bezuiniging afhankelijk preventiebeleid
In november 2020 is besloten tot een efficiencykorting van 5% op preventieve subsidies met ingang
van 2022. In verband met een afgesproken meerjaren subsidie is er in 2022 nog een eenmalig tekort.
15. Te vormen preventiebeleid inclusief gezondheidsbeleid
Om in het kader van Corona meer ondersteuning te bieden voor armoede en schulden is ruimte en
kwalitatief goede bezetting en coördinatie in het preventieve veld nodig.
16. Inrichting toegang tot het sociaal domein (Grip op SD)
De inrichting van de toegang sociaal domein behelst een omvangrijk project. Hiervoor is extra
personele inzet nodig. De verwachting is dat deze personele inzet zich op de langere termijn
terugverdient door het realiseren van de gestelde taakstellingen op Wmo en Jeugd.
17. RREW reductie energieverbruik woningen
Voor energiebesparing van woningen is voor 2021 en 2022 de landelijke RREW-subsidie ontvangen van € 300.000. Daarvan wordt in 2021 € 35.000 uitgegeven en in 2022 € 265.000. De actie wordt uitgevoerd door de Dorpen van Morgen en het betreft een vervolg op de lopende Regeling Reductie Energiegebruik (RRE)-actie. Gezien de subsidie is deze post budgetneutraal in de begroting is verwerkt
18. Energieneutraal renoveren
De gemeente Dalfsen is penvoerder voor een regionale project om woningen energie neutraal te
maken. De kosten worden geheel gedekt door subsidies van het Rijk en Provincie. Omdat de
beschikbare middelen nog niet volledig zijn ingezet, is de looptijd van het project verlengd tot eind
2022. Deze verlenging was nog niet opgenomen in de programmabegroting omdat de
subsidieverstrekkers nog geen toestemming hadden gegeven voor de verlenging.
We gaan in 2021 en 2022 alsnog aan de slag met energieneutraal verbouwen en stellen daarom voor in beide jaren een budget op te nemen van € 75.000.
19. Evaluatie en actualisatie archeologiebeleid (2024)
In 2024 dient het archeologiebeleid en bijbehorende archeologische waardenkaart te worden
geëvalueerd en geactualiseerd. Deze actie is gewenst om te kunnen blijven beschikken over actueel
beleid met bijbehorende beleidskaart. In het kader van de bezuinigingen is deze vierjaarlijkse actie in
2020 achterwege gelaten.
20. Onderzoek naar actuele woonbehoefte
In 2022 dient een nieuw woonbehoefteonderzoek plaats te vinden. Voor de uitvoeringskosten hiervan
is € 10.000 nodig. De geraamde kosten worden onttrokken aan de algemene reserve
grondexploitatie waardoor deze budgetneutraal in deze begroting is verwerkt.
21. Aanloopkosten start werkzaamheden Omgevingswet
Het implementatietraject voor de Omgevingswet duurt een jaar langer en 2022 wordt waarschijnlijk het eerste jaar van invoering. In 2022 hebben we daarom meer invoeringskosten dan begroot. Kosten voor bijvoorbeeld de verdere opbouw van het omgevingsplan, van programma’s en voor
Programma-management. Deze werkzaamheden en kosten lopen ook na 2022 nog diverse jaren door. De werkzaamheden vanuit het programma voor implementatie van de Omgevingswet zullen geleidelijk aan afnemen en overgaan naar regulier werk. De overgang naar regulier werk en de kosten daarvan werken we in 2021 en 2022 verder uit.
22. Project Veilige Vecht (HWBP)
Project Veilige Vecht is een project van het Waterschap Drents Overijsselse Delta. Wij nemen hieraan
deel met een bestuurlijke en ambtelijke begeleidingsgroep. Ter ondersteuning van deze Verkenning
stellen we voor een budget in 2022 beschikbaar te stellen van € 15.000 voor het maken van eventuele
schetsen.
23. Omgevingsdienst IJsselland
In 2022 is er een eenmalig voordeel op de bijdrage aan de Omgevingsdienst. Door voortschrijdend inzicht blijkt het eerder opgenomen bedrag iets te hoog te zijn en kan deze met € 9.000 afgeraamd worden.