Klimaat(veranderingen)
Wij worden steeds vaker geconfronteerd met extreme weersomstandigheden. Denk bijvoorbeeld aan de hevige sneeuwval van afgelopen winter (2020/2021), de heftige wolkbreuk en dito wateroverlast op 4 juli 2021 en perioden van langdurige droogte in 2020. Eind 2020 stelden we het Klimaatadaptatieplan Klimaatrobuust Dalfsen vast. De acties uit dit plan voeren we de komende jaren uit. Op basis van stresstesten zijn er diverse (toekomstige) knelpunten op wateroverlast en hittestress weergegeven. Lopende onderzoeken moeten verder uitwijzen of en hoe we deze knelpunten oplossen en hoeveel budget hiervoor nodig is. De resultaten van deze onderzoeken nemen we op in het nog te actualiseren Gemeentelijk Rioleringsplan.(GRP)
Daarnaast werken we samen binnen het regionale samenwerkingsverband RIVUS met andere gemeenten, het waterschap en de provincie aan de aanpak van regionale onderwerpen op het gebied van klimaatadaptatie zoals droogte en waterveiligheid.
Ondanks dat we ons op diverse manieren voorbereiden op de weersextremen kunnen we de overlast nooit helemaal voorkomen. Als zich een weersextreem voordoet betekent dat vaak extra inzet van eigen buitendienstpersoneel, materieel en middelen en mogelijk ook inzet van derden om de overlast zoveel mogelijk te beperken.
Duurzaamheid
In 2021 zijn de Regionale Energiestrategie (RES) 1.0 en de transitievisie warmte vastgesteld. Voor 2022 betekent dit dat we beginnen met de uitvoering van de afspraken uit de RES 1.0. Dit doen we zowel op lokaal als regionaal niveau. Ook leggen we in 2022 de nadruk op het starten met de uitvoering van de warmtetransitie naar duurzame manieren van het verwarmen van de gebouwde omgeving. Dit bestaat uit enerzijds het stimuleren van besparen en isoleren, en anderzijds het duurzaam opwekken van warmte door bijvoorbeeld een warmtepomp.
In de paragraaf Duurzaamheid gaan we verder in op enkele actuele en grootschalige ontwikkelingen.
Energiebedrijf
De gemeente Dalfsen onderzoekt momenteel kansrijke projecten voor grootschalige duurzame energieproductie.
Via een gemeenschappelijk energiebedrijf kunnen projecten worden ontwikkeld en gerealiseerd.
Naast meer opwekking van duurzame energie ontstaan ook inkomsten via het energiebedrijf.
Deze inkomsten zijn afhankelijk van de omvang van de projecten en de onderlinge verdeling.
Om een indruk te krijgen: een grote windmolen of een zonnepark van 10HA kan een paar ton winst per jaar opleveren.
In de ontwikkelfase van het energiebedrijf moet rekening worden gehouden met voorfinanciering en faalkosten en een tijdsduur van een paar jaar.
Belangrijke onzekerheden zijn de afbouw van de landelijke SDE-subsidie, oplopende grondstoffen schaarste en de beschikbaarheid van netcapaciteit.
Afval
Landelijk wordt een extra belasting ingevoerd op het verbranden van afval. De invoerdatum en hoogte is nog niet bekend. Het doel is hergebruik te stimuleren. Vanwege onze hoge hergebruikcijfers valt de impact van deze extra belasting mogelijk mee.
De marktprijzen voor diverse grondstoffen blijven schommelen. Met onze lokale inzamelpartners, zoals bij oud papier en textiel maakten we afspraken om deze schommelingen zo goed mogelijk op te vangen.
Door goede contractafspraken en snelle herbouw heeft de grote brand bij de plasticfabriek van PreZero in Zwolle weinig financiële consequenties voor ROVA en de deelnemende gemeenten.
Door de invoering van statiegeld op plastic flesjes en blikjes vervalt waarschijnlijk een groot deel van de landelijke extra zwerfafvalvergoeding vanaf 2023. Begin 2022 is hier meer duidelijkheid over.
Omgevingsdienst IJsselland
De Omgevingsdienst (OD) is de afgelopen jaren geconfronteerd met toename van het bedrijvenbestand en uitbreiding van het takenpakket. We financieren de OD sinds 2018 op basis van inputfinanciering. We constateerden dat de bedrijfsvoering geen gelijke tred houdt met in- en externe ontwikkelingen en dat er daarom verschillende knelpunten zijn. Begin 2021 is een doorontwikkeltraject ingezet om de organisatie op orde te brengen en toekomstbestendig te maken. In de loop van 2021 krijgen we inzicht in de financiële gevolgen. Deze landen in de kaderbrief 2023 (voorjaar 2022). We gebruiken de begroting van 2022 als 'tussenjaar' op basis van oude uitgangspunten. Structurele wijzigingen treden naar verwachting op vanaf begrotingsjaar 2023.
Ook de invoering van de Omgevingswet (verwachting 1 juli 2022) heeft gevolgen voor de OD. Wij leggen komend jaar verschillende regelingen en verordeningen voor om aan te passen.
Asbestdaken
In juni 2019 is door de Eerste Kamer het wetsvoorstel voor een asbestdakenverbod per 2024 verworpen. Wel is het Rijk voornemens om een landelijk asbestfonds op te richten voor bedrijven en particulieren, met inbreng en deelname van provincies en gemeenten. Uw raad heeft in 2019 besloten € 150.000 bij te dragen in de vorm van revolverende leningen. Het fonds is echter nog steeds niet operationeel. Onduidelijk is nog wat de rol van de provincie wordt en of er wellicht cofinanciering beschikbaar komt. In de tussentijd blijven we dakeigenaren informeren en voorlichten vanuit gezondheid en verduurzaming.